5 навичок високоефективних команд: досвід Google

Щоб підвищити продуктивність окремих працівників, керівники та HR-фахівці забезпечують їх якомога кращими можливостями для навчання й розвитку. Та останнім часом компанії все більше уваги звертають на ефективність цілої команди. Адже найкращі продукти та найцікавіші ідеї з’являються саме завдяки командній роботі — група швидше виявляє помилки і знаходить нестандартні рішення проблем. Дослідження свідчить про те, що кількість часу, який менеджери і працівники витрачають на спільну діяльність, збільшилась на 50% за останні два десятиріччя. Окрім того, 75% робочого дня люди комунікують із колегами. Тому організації все більшу увагу звертають на те, як побудувати міцну та ефективну команду.

Компанія Google опублікувала дослідження, що тривало п’ять років і мало на меті визначити основні характеристики найбільш ефективних команд. Воно отримало назву Проєкт Аристотель — завдяки цитаті давньогрецького мислителя: «Ціле — більше, ніж сума його частин».

Що таке команда?

Є багато критеріїв того, що означає бути командою, та перш за все варто наголосити, чим відрізняється команда від робочої групи.

Робоча група зазвичай має менеджера, який визначає ціль і планує роботу. Учасники робочої групи переважно працюють окремо і зустрічаються лише час від часу, щоб обмінюватися думками.

Натомість члени команди планують роботу, розв’язують проблеми і ухвалюють рішення разом. Вони потребують одне одного для того, аби успішно втілити спільний проєкт. 

Що таке ефективність?

Для об’єктивності результату автори Проєкту Аристотель розглянули ефективність команди під трьома кутами зору: у чому її вбачають керівники організації, лідери команд та члени команд.

Так, топ-менеджмент оцінює ефективність за кількістю випущених продуктів та результатами їхніх продажів. Лідери команд вбачають ефективність і в кількісних показниках, і в тому, наскільки всі в команді поділяють бачення компанії та її мету. Члени команд наголошують на важливості внутрішньої культури й атмосфери під час спільної праці. 


Читайте Нотатки СЕО в Telegram

Початкова гіпотеза полягала в тому, що найважливіше для ідеальної командної роботи — це найкращі фахівці та вдало сформована команда за типами темпераменту: наприклад, троє холериків, двоє сангвініків, один флегматик і один меланхолік. У ході проєкту було досліджено те, як впливає на ефективність склад команди (особисті якості працівників, їхні професійні навички, демографічні чинники), а також динаміка роботи в команді (відчуття від співпраці з колегами). 

Дослідники з’ясували: найважливіше не те, хто є в команді, а те, у який спосіб співпрацюють між собою члени команди.

Google: 5 основних навичок успішних команд

Ось п’ять основних аспектів, які характерні для сильних команд, згідно з дослідженням Google. Питання після кожного пункту допоможуть визначити, наскільки ваша команда відповідає певному критерію.

1. Психологічна безпека

Щоб команда була ефективна, вона має працювати у вільному від осуду середовищі, де можна висловлювати думки, ставити питання та пропонувати ідеї без страху осоромитись. Так кожен член команди відчуватиме, що він важливий для компанії. 

Чарльз Дахіґґ у статті для New York Times пише, що в командах, де панує атмосфера захищеності й комфорту, люди не бояться висловлюватися і вільно спілкуються одне з одним. Скажімо, новачок може приєднатися до більш досвідчених працівників, які щось обговорюють. Робота таких команд іноді здається неорганізованою, адже вирішення важливих питань може розпочатися, наприклад, із розмов про те, хто чим займався на вихідні. Та завдяки такому підходу працівники розвивають соціальну чутливість, тому лідер команди чи будь-хто з членів команди може відверто сказати: «Ти сьогодні розсіяний, у тебе щось сталося вдома?» або «Бачу, тебе дуже захопила ця ідея, хочеш вести проєкт?».

Щоб створити психологічно безпечне середовище в команді, потрібно те саме, що й для побудови стосунків в особистому житті: увага, активне слухання та співпереживання.

Проєкт Аристотель засвідчує, що в найсильніших командах Google люди не вдягають «робоче» обличчя в офісі. Вони нікого зі себе не вдають і не залишають частину себе вдома. Здається, що такий підхід може негативно впливати на ефективність команди, бо зустрічі часто емоційні, галасливі і тривають довше, ніж було заплановано. Але насправді все це сприяє психологічній безпеці в команді й позитивно впливає на результати у довгостроковій перспективі. 

Чи можна в цій команді припускатися помилок без остраху втратити авторитет і повагу колег?

2. Надійність

У високоефективних командах панує довіра, адже ніхто не уникає обов’язків та відповідальності за спільний результат. Кожен виконує свою роботу вчасно і очікує, що й колеги також вкладуться у визначені терміни. Якою би банальною не здавалася ця особливість, дослідження показало, що вона притаманна не всім командам — лише високоефективним. 

Чи дотримуються колеги зобов’язань, які пообіцяли виконати?

3. Структурованість і чіткість

Найбільш ефективні команди ставлять собі амбітні цілі, що завжди відомі та зрозумілі всім її членам. У Google такий план має назву «Цілі та основні результати». У плані досягнення цілей всі ролі та обов’язки прописані настільки чітко, що кожен не лише добре знає свої поточні завдання, а й розуміє, над чим зараз працюють його колеги. Так усі бачать, якого прогресу досягла команда і яким буде наступний крок. Це захищає членів команди від завищених очікувань одне до одного.

Чи має команда чіткий механізм ухвалення рішень?

4. Сенс

Для кожного, хто входить у команду, спільна робота та її результати важливі по-своєму. Мотивація може бути різна: від фінансового забезпечення до прагнення змінити світ. 

У своїй статті Чарльз Дахіґґ розповідає, як один лідер команди у Google поділився тим, що має четверту стадію раку, тому цей проєкт для нього — майже прощання з колективом. Приклад, може, й нетиповий, але дуже промовистий.

Яке особисте значення має те, над чим працює команда, для кожного її члена?

5. Вплив

Люди, які творять команду, мають пам’ятати не лише про особисті цілі, а й про завдання, які ставить перед собою компанія. Коли керівництво систематично обговорює з працівниками їхній внесок у розвиток бізнесу, члени команди відчувають важливість своєї роботи для реалізації місії компанії. 

Чи вірить команда, що її успіхи наближають компанію до мети?

Побудова сильної команди — складний та непередбачуваний процес. Зрозуміло, що він не обмежується лише цими п’ятьма аспектами. Але вони допоможуть по-новому поглянути на формування команди і стануть основою для злагодженої та ефективної співпраці.


Приєднуйтеся до закритої facebook-групи управлінців