Епідемія. Чекліст для СЕО

Сезонні спалахи інфекційних захворювань або ж виникнення і поширення нових небезпечних вірусів — це невідворотний, а іноді навіть прогнозований процес. Економісти підрахували, що найближчими десятиліттями на боротьбу з пандеміями світ витратить приблизно 0,7 % світового ВВП. Це загроза, яку за масштабами прирівнюють до кліматичних змін.

Відсутність працівників через хворобу, зміна поведінки споживачів та проблеми з ланцюгами постачання — лише частина проблем, з якими стикається бізнес через епідемії. Компанії у всьому світі реагують на загрози та складають план дій щодо надзвичайних ситуацій. Адже, як стверджує Bain&Company, позиція «Поживемо — побачимо» — особливо згубна в непевні часи.

Втім, як іронічно зазначив Пітер Капеллі, професор менеджменту Вартонської бізнесшколи, ці плани зазвичай не надто відрізняються від того, якими вони були років 20 тому.

Що робити бізнесові, якщо загрожує епідемія? Ми підготували чекліст щодо підготовки та плану реагування у випадку епідемії на основі рекомендацій від HBR, Mckinsey, WEF та інших.

Призначити відповідальних

Необхідно зібрати кросфункціональну команду на чолі з координатором, що напряму підпорядковуватиметься СЕО (або очолити цю команду). Надати команді максимальні повноваження та всі необхідні ресурси, щоб ухвалювати рішення та швидко впроваджувати план дій. Варто розбити команду на кілька робочих груп, які відповідатимуть за такі напрями: 

здоров’я та добробут працівників (оцінюватимуть здатність працівників виконувати свою роботу та складатимуть плани дій, виявивши хворих); 

альтернативне фінансове планування та розроблення плану на випадок надзвичайних ситуацій; 

моніторування ланцюгів постачання (швидке реагування на зміни у ланцюгах постачання та забезпечення їх довготривалої стійкості); 

маркетинг та продажі

Команда повинна синхронізуватись кожні 48 годин, а також визначати цілі на тиждень, залежно від узгодженого плану дій компанії та постійно їх оновлювати, орієнтуючись на поточну ситуацію.


Читайте Нотатки СЕО в Telegram

З’ясувати масштаб та характер загрози

Потрібно організувати процес збирання фактів та активно стежити за оновленнями про перебіг ситуації виключно з надійних ресурсів (наприклад, World Health Organization (WHO), World Health Organization Ukraine, Центр громадського здоров’я України, Міністерство охорони здоров’я України, CDC (Центри з контролю та профілактики захворювань в США).

Переконатися, що бізнес переживе бурю

Врто розробити сценарії розвитку подій. Для кожного сценарію визначити змінні, які вплинуть на прибутки та витрати. Компаніям варто планувати свої фінанси (cashflow, звіт про фінансові результати та балансовий звіт) у кожному сценарії та визначати тригери, які можуть значно погіршити ліквідність.

Для кожного такого тригера компанії варто визначити кроки щодо стабілізації організації за кожним сценарієм (оптимізація кредиторської та дебіторської заборгованості; зменшення витрат тощо).

Підготувати робочий простір до боротьби з інфекцією

Забезпечити працівників належними засобами для гігієни рук, утилізації гігієнічних серветок та іншими матеріалами, щоб запобігти поширенню інфекції на робочому місці. Варто переглянути вимоги до частоти й ефективності прибирання робочих приміщень та таких поверхонь, як дверні ручки, підлокітники, спинки сидінь, столи, вимикачі та клавіатури.

Мінімізувати живі контакти між людьми

Потрібно звести до мінімуму живі контактування працівників із клієнтами та постачальниками. Ініціювати перезатвердження запланованих закордонних та міжрегіональних відряджень працівників, залишаючи лише критичні для бізнесу поїздки. Обмежити взаємодію працівників навіть у межах офісу, розмістивши їх у просторі лише з тими командами, що повинні працювати щоденно.

Необхідно проаналізувати типи робіт, які можливо повністю або частково виконувати поза офісом, та підготувати політику дистанційної роботи. Не забувати перевірити технічне оснащення та системи захисту інформації.

Узгодити заходи щодо хворих працівників

Потрібно продумати процедуру визначення потенційно хворих працівників відповідно до симптомів, які легко відстежити (кашель, підвищена температура тощо), а також негайні заходи компанії у разі виявлення хворих на робочому місці.

Також варто проконсультуватись із страховою компанією та, якщо можливо, розширити пакет послуг, щоб забезпечити максимальне лікування та профілактичні заходи для працівників.

Стабілізувати ланцюги постачання

Скласти декількарівневу карту постачальників. Визначити ступені та ймовірні затримки поставок із регіонів, які охопила епідемія. Намагатися стабілізувати ланцюги постачання за рахунок товарних запасів, залучення альтернативних джерел постачання та тісної співпраці з постачальниками, щоб вирішити питання, що раптово виникатимуть.

Джеймс Райс, заступник директора Центру транспорту та логістики MIT, радить скористатися кризою та переглянути дизайн ваших ланцюгів постачання.

Комунікувати

Прозора та своєчасна комунікація щодо характеру загрози, її впливу на бізнес та дії компанії здатна значно знизити рівень напруженості серед працівників та зменшити ймовірність панічної реакції ринку. Компанія Coinbase пішла далі та поділилась своїми ресурсами для комунікацій з іншими компаніями.

Необхідно пам’ятати, що кожна криза — це хороша можливість перевірити, де в організації є прогалини, вузькі місця чи брак лідерства. Коли буря закінчиться, варто скористатися нагодою та переглянути свої підходи та пришвидшіть зростання.


Приєднуйтеся до закритої facebook-групи управлінців