LIVA – метод оцінювання довготермінової інвестиційної вартості

Більшість керівників турбується про забезпечення довготермінової інвестиційної вартості, але вони не мають інструмента, щоб її відстежувати. Професор менеджменту Вортонської бізнес-школи Ніколай Сіґґелков і професор стратегії бізнес-школи INSEAD Фебо Віббенс представили показник ефективності LIVA (Long-term Investor Value Appropriation) — довготермінове нарощування інвестиційної вартості.

Ідея, що лежить в основі LIVA, проста: використовувати дані про ціну акцій, щоб розрахувати вартість, яку компанія створила або знищила для інвесторів.

Показник LIVA тісно пов’язаний із NPV (чистою приведеною / поточною вартістю), який оцінює вартість проєкту на основі очікуваного майбутнього грошового потоку. Протягом довгого часу чиста приведена вартість була золотим стандартом для фінансових директорів, коли виникало питання, у які проєкти інвестувати.

LIVA, з іншого боку, використовує історичні дані, щоб оцінити вартість, яку компанія фактично створила для своїх інвесторів. Через брак історичних даних показник LIVA важко застосувати до стартапу.

Однак порівняльний аналіз показників LIVA компаній у певній сфері може допомогти керівникові сформувати загальне уявлення про перспективи молодої компанії, щодо якої відсутні історичні дані.

Якби 1999 року ви купили всю компанію Apple за ринковою ціною, врахували всі грошові кошти, отримані завдяки дивідендам або викуповуванню акцій, і через 20 років продали компанію за (значно вищою) ринковою ціною, ви були б на трильйон доларів багатшими, ніж якби ви вклали стільки ж грошей в індексний фонд.

Іншими словами, міра ефективності LIVA компанії Apple за цей період склала більше трильйона доларів. Ця сума показує дійсно виняткову продуктивність Apple. Це компанія № 1 у нашій глобальній базі даних; її показник довготермінового нарощування інвестиційної вартості на 57% вищий за показник компанії № 2 у нашому рейтингу (Amazon). 

Приклад Apple демонструє силу LIVA: на відміну від інших метрик, ця вимірює створення довготермінової вартості для всієї бази інвесторів.


Читайте Нотатки СЕО в Telegram

10 глобальних лідерів і аутсайдерів

Щоб допомогти менеджерам і дослідникам визначити найбільш та найменш успішні компанії у світі, регіоні чи галузі, було створено базу даних із понад 45 000 компаній із даними LIVA за останні 20 років.

Нижче показано 10 компаній із найвищими та найнижчими показниками LIVA від 1999 до 2019: 

Рис. 1. 10 компаній із найвищими та найнижчими показниками LIVA від 1999 до 2019

До п’ятірки лідерів належать технологічні компанії, які створили інвестиційну вартість на суму понад 2,6 трлн.

Проте розглядати лише найефективніші компанії не варто: якщо ви аналізуватимете лише 10 найкращих, то можете прийти до висновку, що вартість створюють лише технологічні компанії.

Однак аналізування загальної картини дає змогу дійти зовсім іншого висновку: успіху досягли лише ті компанії, які змогли використати свою унікальну конкурентну перевагу (наприклад, мали доступ до унікальних ресурсів, деякі компетенції або зв’язки з дослідницькими центрами).

Список аутсайдерів також містить кілька технологічних компаній: Lucent, MCI/WorldCom і AOL/Time Warner.

Тільки ті компанії, які домінують у своїх секторах, здатні створити величезну інвестиційну вартість, тоді як більшість технологічних компаній фактично втрачає довготермінову привабливість для інвесторів.


Приєднуйтеся до закритої facebook-групи управлінців

Короткотерміновість не приносить користі суспільству

Звичайно, створення інвестиційної вартості не повинно бути єдиною метою керівників. LIVA також може допомогти замислитись про довготерміновий результат компанії. Про що йдеться?

Керівники, які займаються переважно короткотерміновими показниками, такими як квартальне зростання прибутку, можуть бажати швидко заробити коштом постачальників, клієнтів і загалом суспільства.

Однак у підсумку ці дії можуть мати неприємні наслідки, що зруйнує довготермінову цінність, яка вимірюється за допомогою LIVA. До того ж, щоб задовольнити потребу в пенсійному забезпеченні, яка постійно зростає у світовому суспільстві, що старіє, вкрай необхідно більше компаній, які реалізовують амбітні цілі та створюють вартість у довготерміновій перспективі.

Також використання LIVA може допомогти звернути увагу на ширше коло компаній, а не зосереджуватися лише на тих компаніях та галузях, які обіцяють швидкий прибуток. 

Отже, LIVA надає керівникам метрику, яка може допомогти їм оцінити створення довготермінової вартості та визначити, які стратегічні рішення допоможуть їхнім компаніям процвітати.

Джерело: Knowledge at Wharton