Мапа офісної влади: визначаємо друзів і недругів

Організаційна політика є скрізь, адже кожна людина має свої цілі та мотиви і вони рідко від початку бувають узгоджені з цілями інших людей та організації загалом. Тож керівник має навчитися маневрувати, щоб згуртувати прихильників і переконати тих, хто вагається, у важливості досягнення поставлених цілей.

Коли людина піднімається організаційною ієрархією, політика довкола стає більш заплутаною, адже ставки зростають. Френк Андервуд із серіалу «Картковий будинок» сказав: «Той, хто піднімається на вершину харчового ланцюга, може бути або агресором, або жертвою». Можливо, до його слів варто дослухатися.

Офісна політика

Політика — це не лайливе слово. Йдеться про досягнення конкретного пункту призначення в динамічному та часто мінливому середовищі. Якої мети (особистої чи організаційної) ви б не намагалися досягти, у вас з’являться спільники та вороги. На досягнення вашої мети можуть вплинути навіть взаємини між цими людьми.

Є три виклики для керівника, коли ситуація дуже нестабільна з політичної точки зору:

  1. Організація стикається з кризою, і лідер має ухвалити швидкі рішення, які вимагають підтримки сильних гравців організації;
  2. Ви керуєте змінами чи впроваджуєте нову стратегію, а деякі члени організації опираються змінам;
  3. Вас розглядають як кандидатуру на посаду керівника вищого рівня.


Читайте Нотатки СЕО в Telegram

Мапа офісної влади

Ці ситуації можуть різко змінити динаміку влади в організації. Щоб не заблукати в цих нетрях, варто мати мапу влади (англ. power map).

Перед створенням мапи влади потрібно відповісти на низку запитань:

  • Хто основні гравці в цій конкретній ситуації?
  • Які ваші основні цілі та які цілі мають інші гравці?
  • Яку владу маєте ви та інші гравці?
  • Хто ваші вороги та спільники?
  • Як складаються взаємини між різними гравцями?

Гравці — це не всі члени організаційної структури, а лише ті люди, які можуть впливати на досягнення конкретної цілі, яку ви поставили. Щоб визначити, чи ці люди — вороги або спільники, вам насамперед варто обміркувати свої цілі. Людей, чиї цілі збігаються з вашими, зазвичай можна вважати спільниками. Далі варто проаналізувати ваші взаємини з усіма гравцями та про їхні стосунки між собою (якщо такі є). Також корисно поміркувати, чи вони мають явних спільників або ворогів. Як каже давня приказка: «Ворог мого ворога — мій друг».

Можливо, ви не зможете чітко відповісти на всі подані вище запитання, але ви мусите їх серйозно обдумати. Наступний крок — заповнити мапу влади й можливої підтримки:

Хто «при владі»?

Врахуйте, що владу мають не лише люди, які обіймають вищу посаду в ієрархії організації. Хтось може мати вплив (або неформальну владу), що виходить далеко за межі їхньої посади.

Наприклад, помічники керівників мають не останнє слово в розмові з власним шефом. Влада суб’єктивна; вона може ґрунтуватися на специфічному досвіді, навичках роботи з людьми чи зв’язках. Якщо ви дивилися «Гру престолів», то, можливо, пам’ятаєте вислів: «Владу має той, хто, на думку інших людей, її має».

Зрештою, вам також варто долучити до мапи себе і простежити лінії ваших взаємин з іншими гравцями, а також стосунки поміж ними. Можна використати різні кольори, наприклад, зелений, щоб позначити хороші стосунки, жовтий – нейтральні (що можуть розвиватись у будь-який бік) і червоний — потенційна загроза. Що міцніше ви зв’язані з конкретним гравцем, то товстішою повинна бути лінія, хай який колір вона має. 

Не варто перейматися, якщо мапа вийде не надто точною, адже стосунки між людьми часто змінюються. Мета цієї мапи — дати вам чіткіше уявлення про дійових осіб у компанії та їхні взаємини, щоб ви могли вибудовувати якусь стратегію щодо подальших кроків. 


Приєднуйтеся до закритої facebook-групи управлінців

Ця стаття — не підручник із політики, однак щоб знайти спільну мову з опонентами, треба їх спершу вивчити. Дізнавшись, що керує ними, ви зможете передбачити, чи вдасться вам змінити їхні переконання, подолати розбіжності або якось завоювати їхню прихильність. Якщо це нереально, ваш наступний крок може полягати в тому, щоб зупинити їх.

У популярних серіалах — «Картковий будинок», «Мільярди», «Форс-мажори» — головні герої часто опиняються на крок попереду інших. У реальному житті більшість із нас не має мап на кожну політичну ситуацію. Візуальний інструмент може допомогти підготуватися до неминучих поєдинків в корпоративній мандрівці.

Мапа не вчить політичної тактики, вона допомагає визначити, на кого вам треба впливати, а від кого варто захищатися. Мапа не перенесе вас до пункту призначення, як магічний килим-літак, але точно допоможе окреслити свій шлях.