7 порад від співзасновника Netflix Марка Рендольфа

Компанія Netflix була заснована у далекому 1997 році і спочатку давала в оренду фільми на DVD-дисках. Перші декілька років стартап був збитковим, а його існуванню загрожували більш імениті та багаті конкуренти. Але зараз Netflix — одна з найбільших технологічних компаній у світі, капіталізація якої складає $164 млрд. Вона всесвітньо відома завдяки однойменній платформі для перегляду фільмів та серіалів, а також — власному виробництву картин. 

У книзі «Ця ідея ніколи не спрацює» співзасновник компанії Марк Рендольф згадує історію сервісу та розповідає про принципи, які допомогли Netflix досягти успіху. Видавництво BookChef наводить її найцікавіші моменти. 

Оберіть яскраву назву

На початку робочою назвою сервісу був Kibble — так само називався бренд корму для собак. Це типова історія для технологічних компаній: Google, наприклад, перші роки мав назву BackRub, Instagram — Burbn, а eBay — AuctionWeb. 

Засновники Netflix обрали назву Kibble, щоб нагадувати собі ретельно працювати над продуктом, а не тільки над його рекламою. Іншими словами — як би добре не рекламувати корм, він має бути якісним, щоб собака його з’їла.

Але команді треба було визначитись з остаточною назвою, і вони змінили назву, поєднавши два слова, що стосувалися сервісу —  інтернет (net) та фільми (flix). Ідея була в тому, щоб вигадати коротке слово з двома складами і акцентом на першому — по аналогії з Facebook та Twitter. Так з’явилася назва Netflix, яку легко вимовити та запам’ятати.


Читайте Нотатки СЕО в Telegram

Створіть красиву історію для ЗМІ

Людям подобаються красиві історії — і бізнесу вона потрібна також. Звісно, не варто повністю брехати, але прикрасити розповідь не завадить. Засновник Uber Тревіс Каланік розповідав, що витрачав $800 на власного водія, і зрозумів, що це дорого — тому заснував стартап для пошуку таксі. Співзасновники Airbnb Браян Ческі та Джо Геббіа зазначають, що накачали надувний матрас та здавали його як спальне місце подобово, щоб оплатити оренду квартири. Ця ідея згодом перетворилася на багатомільйонний бізнес. 

«Справжня історія — це суцільна мішанина, яку не розкажеш в двох словах. Однак преса хоче отримати чепурну казку з бантиком збоку», — пише Марк Рендольф. Тому співзасновники Netflix у розмовах зі ЗМІ пригадують, як заплатили штраф у $40, коли не повернули вчасно відеокасету з фільмом «Аполлон-13». «Це брехня? Ні, це прикрашена історія», — акцентує Рендолф. 

Цю стратегію засновники Netflix використовували й у подальшому розвитку компанії. Вони вирішили, що «сервіс з оренди фільмів» — це нудний опис їхньої діяльності, тому витратили багато зусиль заради однієї мети — зібрати найбільший асортимент фільмів для DVD. Звісно, насамперед це була робота над розвитком бізнесу, але водночас слоган «найповніша у світі колекція фільмів на DVD» додавав додаткового вау-ефекту під час просування сервісу. 

Це далеко не всі маркетингові хитрощі Netflix. Під час секс-скандалу з президентом США Біллом Клінтоном Netflix записав відео його допиту в суді. Далі компанія зробила крок, який потрапив у провідні ЗМІ країни — New York Times, Wall Street Journal, Washington Post, USA Today — та збільшив аудиторію сервісу на майже 5 тисяч нових клієнтів: Netflix надіслав диски з допитом президента і додав гасло «Встав свої 2 центи в історію з Клінтоном». 

Давайте команді свободу

На старті Netflix не міг дозволити собі витрачати багато грошей на зарплати співробітників, та й офіс компанії був маленьким та непримітним. Але сервісу завжди вдавалося привабити до себе найкращих спеціалістів. 

Як пише Марк Рендольф, на це питання треба подивитись очима кандидата — тільки так можна виграти конкуренцію за програмістів у Кремнієвій долині. Підприємець провів багато співбесід зі спеціалістами і вивів для себе два питання, які ті ставили собі під час прийняття рішення:

  • Чи поважаю я людей, на яких працюю? 
  • Чи дадуть мені працювати над цікавими завданнями? 

За словами Рендольфа, для багатьох розробників комфортність роботи в компанії важливіша за гроші. Саме тому Netflix спочатку робив ставку на перше. Насамперед компанія давала повну свободу власним співробітникам: «Скажіть їм, куди йти, а не як туди дістатись. Хай вони самі вирішують, який маршрут обрати», — пише Рендольф. 

Крім того, керівництво Netflix завжди пропонувало цікаві та нестандартні задачі, дозволяло йти у відпустку та брати вихідні у будь-який час. Головним було забезпечувати результат. 

Не бійтеся приймати неочевидні рішення

За півтора роки після запуску Netflix надавав одразу дві послуги: продавав фільми та надавав їх в оренду. Але розподіл доходів був вкрай непропорційним: на продажі компанія заробляла 97% власного прибутку. 

Але на той час Netflix все ще був збитковим стартапом, тому засновники вирішили відмовитися від однієї з пропозицій. І логічним кроком було б зробити ставку на продаж фільмів, але команда вчинила навпаки і почала активно просувати саме оренду. Це була ідея Марка Рендольфа: він пояснював свою логікою тим, що ринок продажу DVD-дисків незабаром буде вкрай конкурентним через вихід на нього компанії Amazon. Й окрім всього іншого, Марк просто вірив в саме оренду.

І його ставка зіграла. Через деякий час Netflix став прибутковим завдяки щомісячній підписці і став асоціюватися у США з орендою дисків. А вже з початком поширення інтернету компанія стала цифровим сервісом і перенесла цю підписку в онлайн. Зараз про продаж DVD-дисків ніхто й не замислюється. 

Пам’ятайте, не усі співпраці будуть вдалими

Коли Netflix був невеликим стартапом, засновники вирішили розпочати партнерство з великими виробниками DVD-плеєрів: Sony, Toshiba та Panasonic. Компанія домовилася, що буде надавати безкоштовно 5 дисків в прокат кожному покупцю плеєрів. 

В Netflix були надзвичайно задоволені угодою, адже завдяки цьому сервіс оренди фільмів отримував ще один канал для реклами, а виробники DVD-плеєрів — додаткову перевагу для приваблення клієнтів. Все, що останні мали зробити — це наклеїти на коробки логотип Netflix та помістити на пристрій код для безкоштовного замовлення дисків. 

Але все пішло не за планом. Кожна подарункова оренда трьох дисків коштувала Netflix $15 — у цю суму входив сам DVD, пакування, доставка у два боки та витрати на персонал. Втім, лише 5% клієнтів ставали повноцінною аудиторією сервісу, тобто продовжували брати в оренду диски за гроші. У Netflix порахували, що таким чином витрачають $300 на залучення одного підписника, а це дуже невигідно. 

Остаточно компанія припинила акцію після того, як один клієнт «хакнув» систему: знаходив на зовнішній стороні коробок серійний номер плеєрів, переписував і отримував сотні безкоштовних фільмів. На цьому партнерство Netflix та виробників DVD-дисків було закінчено. 


Приєднуйтеся до закритої facebook-групи управлінців

Не ставте себе вище за компанію

Один із засновників Netflix Марк Рендольф в перший рік роботи стартапу був його генеральним директором, але справи у компанії не ладналися. Одного дня до нього прийшов його партнер Рід Хейстінг і відверто зізнався, що Марк не дуже добре веде переговори з потенційними інвесторами — через нестачу авторитету, напористості та твердості.

Рендольф болісно відреагував на ці слова. Втім, згодом він погодився на компроміс: розуміючи потребу компанії в розвитку, топ-менеджер розділив керування бізнесом з Рідом і обійняв трохи нижчу посаду — президента. «Імовірно, Netflix би вижив на чолі зі мною, але не став би компанією, яку ми знаємо сьогодні, а я не писав би цю книгу», — пише Марк. І це правда: після тієї перестановки справи компанії пішли вгору. 

Не забувайте про близьких

Бізнес забирає чи не весь час людини, тому сімейні проблеми у цій сфері — не дивина. ЗМІ регулярно пишуть про розірвання шлюбів відомих підприємців. Але Марка Рендольфа не спіткала ця доля, і в цьому він завдячує одній цікавій традиції. 

Кожного тижня співзасновник Netflix влаштовував «сімейні вівторки», незважаючи на стан речей у компанії. Рівно о 17:00 він їхав додому, щоб провести вечір тільки з дружиною — дітей подружжя залишало няні. Рендольфи ходили у ресторани, відвідували пляжі та просто гуляли. 

Співробітники Netflix спочатку не розуміли такий графік керівника, але згодом підлаштувалися під його «сімейні вівторки» і не призначали зустрічі чи важливі переговори на цей час. А Марк водночас зміг зберегти свій шлюб, який триває вже більше 30 років.