Психологічна підтримка на роботі в часи невизначеності

Юнона Лотоцька
Юнона Лотоцька
психологиня, консультантка з управління

Пандемія коронавірусу, глобальний карантин і «нова норма» стали джерелом непевності та стресу в усьому світі. У цій статті я пропоную низку технік, які знадобляться керівникові, щоб спілкуватися із працівниками та психологічно їх підтримувати в часи непевності.

Мозок людини і зміни

Керівникам варто розуміти, як мозок людини реагує на зміни, щоб допомогти компанії адаптуватися до викликів VUCA-світу * (* Сучасний світ є VUCA — непередбачуваним (Volatile), непевним (Uncertain), складним (Complex) та неоднозначним (Ambiguous)). 

Мозок сучасної людини — це система, що складається із трьох складових:

  1. Мозок-«втікач» або рептильний мозок. Коли «рептилія за кермом», то можемо спостерігати три реакції: freeze, fight, flight. Freeze — коли людина уникає будь-яких розмов, нових правил і «вдає, що не чує»; fight — коли людина починає конфліктувати, ставити під сумнів кожне нове правило, чинити опір; flight — коли людина прагне втекти мізками, відволіктися від ситуації фізично та психологічно. Важливо те, що ми всі проходимо одну з цих перших «рептильних» реакцій на зміни і стрес.
  2. Мозок ссавця, реакцію якого можна порівняти з мавпою, що безглуздо метушиться і зазвичай копіює дії інших (якщо люди скуповують гречку й туалетний папір — «за кермом мавпа»). Ця структура не здатна мислити й вона прагне зберегти те, що вже є, опирається змінам, утримує в «зоні комфорту» і тягне в неї.
  3. В адекватному реагуванні на зміни важливу роль відіграє неокортекс нова кора головного  мозку, яка любить кисень, солодке, спокій навколо. Саме ця структура — єдина, яка здатна мислити, рефлексувати, здатна відстежувати причиново-наслідкові зв’язки та дивитися на ситуацію збоку. 

Тому завдання керівника — відстежувати реакції співробітників на зміни, розуміти, «хто за кермом», й апелювати саме до їхньої здатності мислити та будувати широке бачення ситуації, тобто намагатися «ввімкнути» неокортекс.


Читайте Нотатки СЕО в Telegram

Як зміни впливають на людей?

Також керівник має розуміти, як зміни впливають на людей:

  • Феномен відтермінованого реагування, тобто людям потрібен час, щоб не лише змінити свою поведінку, але й чітко усвідомити нову реальність та інтегруватися в неї. 
  • Віддалена робота означає, що співробітникам необхідно вибудувати нову структуру життя. Ця ситуація схожа на те, коли в пари народжується перша дитина: потрібно заново спланувати свій час та розподілити обов’язки. Якщо колись у житті офісних працівників існували чіткі сегменти «Робота», «Дім», «Хобі», то життя віддаленого працівника схоже на потік, який потребує структурування.
  • Вимоги щодо дистанції та різні обмеження здатні викликати у співробітників «тюремний невроз», який може призвести до тимчасового погіршення характеру: гнівливості, недовірливості, проблем зі сном, агресії. Агресія може зростати не лише до людей, але й до бізнесу. 
  • Коли спільнота переживає складні часи, виникають так звані «невидимі рани», які підривають соціальні та бізнес-структури, поряд із «тюремним неврозом» спричиняючи так званий посттравматичний стресовий розлад (ПТСР). Для бізнесу це потенційно означає зростання прогулів та вигорання працівників, що потребуватиме більшої уваги до їхнього психологічного стану.

Що ж робити?

Укріплювати довіру

Оскільки люди шукають кому довіряти, то важливе «вікно можливостей» для бізнесу — це розбудовування довіри серед співробітників, партнерів та клієнтів. Серед методів розбудовування довіри: підтримка в пошуку самодопомоги, інформування про зміни та стратегії адаптування до них, а також посилення зв’язку «тіло–емоції–інтелект» (руханки, цікаві кейси та ігри, емоційна підтримка). 


Приєднуйтеся до закритої facebook-групи управлінців

Допомагати працівникам при стресі

Дієві техніки допомоги в разі сильного стресу або відчуття страху — це «тут і зараз» (зосередження на ситуації, скільки мені років, як мене звуть, опис навколишніх предметів), дихання, руханки, розмови зі спокійною людиною або використання «рамки керування» (спокійне аналізування фактів, їхніх причин, власної ролі в ситуації, своїх бажань та спроможності вплинути на ситуацію і підтримати себе в ній). 

Розуміти, кому яка потрібна допомога

Також пропоную розподіляти співробітників на декілька категорій, залежно від типу допомоги, якої вони потребуватимуть від керівництва. Найменшій кількості людей знадобиться невідкладна допомога, тобто негайна відповідь на виклики.

Більшій кількості — «швидка», тобто допомога в переході на нові умови роботи з достатньою емоційною підтримкою. Комусь — «лікарня», тобто доступ до глибшої експертизи та інтегровані рішення.

Найскладнішою є допомога у створенні «нової реальності» для працівників, які поки що працюють з дому, адже ця допомога потребує перегляду їхньої ідентичності.

Щоб полегшити стан співробітників, важливо легалізувати переживання, аби співробітники відчували, що їхній стан та відчуття є нормальними. Важливу роль також відіграє прийняття плинності правил та, знову ж таки, довіра між співробітниками та між співробітниками й керівництвом. 

Пандемія — лише один із можливих викликів у VUCA-світі. Нові виклики обов’язково будуть, і ніхто не знає, які саме. Однак тільки від нас залежить, як ми реагуватимемо на них та чи зможемо розвинути візію, розуміння, якість і гнучкість.