Цінності та вартість Airbnb. Від стартапу до компанії, що коштує мільярди

Олена Любящеваhttps://eyacademyukraine.com/
FCCA, викладачка EY Academy of Business

Компанія Airbnb народилася з трьох надувних матраців, що двоє молодих людей Браян Ческі та Джо Ґеббіа пропонували охочим, щоб ті зупинилися на ніч. На той час (дванадцять років тому) хлопці не мали коштів навіть на оплату орендованого житла.

У грудні 2020 року компанія здійснила первинне розміщення акцій на Nasdaq. За попередніми оцінками аналітиків очікувалось, що вартість компанії досягне 42 мільярдів доларів. Реальність перевищила всі прогнози: станом на 20 грудня 2020 року капіталізація компанії склала 90 мільярдів доларів.

Де і як підприємці знайшли гроші на розбудову своєї компанії? Який шлях їм довелось пройти до такого успіху?

Наполегливість та креативність команди

У 2007 році Браян Ческі та Джо Ґеббіа вирішили скористатися нагодою від напливу великої кількості учасників міжнародної конференції. У готелях забракло місць, та й ціни на час таких конференцій готелі підіймають. Друзям спало на думку здати в оренду кімнати, що звільнилися після від’їзду співмешканців.

Щоб залучити перших клієнтів, хлопцям із Сан-Франциско довелося чимало попрацювати: створити вебсайт, придумати й описати свій сервіс, зробити електронні розсилки пресрелізу на дизайнерські блоги.

Це спрацювало. Ческі та Ґеббіа за тиждень конференції заробили 1000 доларів, розмістивши трьох людей, що могли дозволити собі тільки бюджетну подорож. Надихнувшись успіхом, друзі почали розробляти детальну концепцію бізнесу.

Для роботи над сайтом залучили Нейтана Блечарзика — талановитого програміста, який згодом став третім співзасновником Airbnb. Але, попри всі зусилля трійці, як-от поліпшення сайту, додавання можливості сплатити онлайн, розміщення реклами в блогах, трафіку на сайті майже не було.

Тільки двоє гостей забронювали помешкання на їхньому сайті, одним із яких був Ческі.

Для розвитку сервісу потрібні були інвестиції, яких трійця не мала. Тому хлопці почали зустрічатися з бізнес-ангелами, пропонуючи їм вкласти 150 тисяч доларів в обмін на 10% компанії. Це стало справжнім випробуванням на витримку, тому що інвестори їм відмовляли, іноді просто йшли, навіть не дослухавши доповідь.

Друзі залучили масмедіа для поширення інформації про свій сервіс, не знехтували навіть найдрібнішим місцевим блогом, який погодився розмістити їхній пресреліз. Кількість згодом переросла в якість, національні масмедіа стали широко висвітлювати діяльність стартапу. Це призвело до того, що 800 господарів зареєстрували своє житло на сайті, і 80 гостей забронювали на ньому помешкання.

У листопаді 2008 року засновники Airbnb подали заявку на участь в інвестиційній програмі Y Combinator. На журі конкурсу справило враження те, скільки молоді підприємці знають про ринок туристичних послуг і своїх користувачів, наскільки вони наполегливі та креативні.

Ціннісна пропозиція компанії: на той час уже була бізнес-модель — хоч і недосконала, але така, яка працює, та команда наполегливих і креативних молодих людей. 

Інвестиції: їм запропонували участь у програмі та 20 тисяч доларів стартового фінансування в обмін на 6% компанії.

Оцінна вартість: якщо перерахувати на 100% капіталу, то компанію на той час оцінили в 333 тисячі доларів.

Відповідність продукту запитам споживачів

На той час ніхто, окрім засновників, особливо не вірив в ідею, яка була не надто новою. Уже існували сайти, на яких можна було безоплатно розмістити оголошення щодо здавання в оренду чи пошуку житла.

Тоді здавалося вкрай важким переконати людей пустити додому чужака-мандрівника чи мешкати в чужій оселі разом із хазяїном. Крім того, фінансова криза 2008 року примусила «застебнути гаманці» інвестиційних фондів.

Проте криза зачиняє одні двері та відчиняє інші. Велика рецесія дала поштовх економіці спільного використання. З метою заробити «копійку» господарі залюбки почали відчиняти двері своїх помешкань туристам для тимчасового проживання.

Середній заробіток господаря, який пропонує в короткострокову оренду свою оселю через сайт Airbnb, складає 7 тисяч доларів на рік. Для людей, які подорожують, переваг користування сервісом ще більше: економія часу на пошук житла завдяки зручному та простому інтерфейсу, заощадження коштів, якщо порівняти з готелями, значно більший вибір зручних локацій, можливість поринути в автентичний побут жителів, культурний обмін тощо.

«Роби те, що хочуть люди» — гасло фонду Y Combinator, куди потрапили Ческі, Ґеббіа та Блечарзик на програму для стартапів. Їм належало засвоїти майже нескінченний обсяг знань з управління бізнесом. Першочерговим завданням хлопців стало вивчення користувачів. Протягом трьох місяців друзі ходили та спілкувалися з господарями.

Після численних зустрічей і розмов із господарями та гостями вони внесли суттєві зміни як у концепцію бізнесу, так і в набір вимог і пропозицій для обох сторін. Кількість бронювань досягла 20 на день, комісійні відрахування складали 1000 доларів на тиждень.

Ціннісна пропозиція компанії: засновники відтепер будували соціальні механізми взаємної довіри, що базуються на філософії створення спільноти господарів та гостей.

Інвестиції: ідея сервісу компанії сподобалася трійці венчурних капіталістів, що загалом надали фінансування в обсязі 615 тисяч доларів.

Оцінна вартість: тепер вартість 100% капіталу склала 2,4 мільйона доларів.

Це була вже ракета, запущена у простір. У серпні 2009 року кількість бронювань досягла 70 на день, дохід — 10 тисяч доларів на тиждень, а тижневий обсяг бронювань на вебсайті становив майже 100 тисяч доларів. З отриманого фінансування засновники нарешті почали виплачувати собі заробітну плату в розмірі 60 тисяч доларів на рік кожному.

Уміння розв’язувати проблеми

Кожен бізнес зіштовхується з проблемами й ризиками. Серйозні ризики бізнесу Airbnb пов’язані з утратою особистого майна господарів чи навіть із загрозою здоров’ю та життю гостей. 

За коротку історію компанії траплялися випадки пошкодження, руйнування, забруднення майна гостями, особливо коли орендарі винаймали цілий будинок або квартиру для влаштування багатолюдних вечірок.

Airbnb впровадила цілу низку заходів, щоб запобігти цьому або підтримати орендодавців у таких випадках: можливість перевірити гостей, авторизація гостей, відгуки від колишніх орендодавців, виплата компенсації за пошкоджене майно, підтримка через сервісні лінії зв’язку тощо.

Компанія намагається всіляко підтримати господарів та заохотити їх заробляти гроші гостинністю.

У тих містах, де присутня Airbnb, з’явилися нові робочі місця й розвивається малий бізнес. Зробити свій бізнес бізнесом для інших людей — це ще одна запорука успіху компанії.

Ціннісна пропозиція компанії: здатність засновників нестандартно мислити та залізна хватка.

Інвестиції: у 2010 році компанія залучила інвестиції на суму 7,2 мільйона доларів. Два місяці потому кількість заброньованих діб досягла мільйона, а за чотири місяці подвоїлася. 2011 рік — новий раунд інвестицій приніс компанії 112 мільйонів доларів.

Оцінна вартість Airbnb досягла 1,2 мільярда доларів.

Можна ще довго описувати ризики, пов’язані з бізнесом компанії, але, як любить казати Ческі, повторюючи слова Тома Фрідмана, колумніста The New York Times, «зазвичай мають рацію песимісти, але світ змінюють оптимісти».


Приєднуйтеся до закритої facebook-групи управлінців

Масштабування

Залучені інвестиції компанія спрямовувала на покращення сервісу, технічне вдосконалення та розбудову. 

Пропозиції компанії зняти чи здати в короткотермінову оренду житло стали з’являтися далеко за межами Америки. З розширенням кола країн та збільшенням кількості діб, що заброньовані через платформу, постала необхідність переосмислення всієї місії компанії.

У січні 2012 року кількість бронювань склала 5 мільйонів, а в липні вже сягнула 10 мільйонів діб.

Ціннісна пропозиція компанії: місія, корпоративна культура.

Інвестиції: у 2012 році компанія закрила інвестиційний раунд обсягом 200 мільйонів доларів. Очільник інвестиційної компанії-лідера порадив тоді Ческі: «Не розтринькайте своєї культури».

Невпинне зростання

Протягом усього свого існування компанія невпинно зростає.

Станом на 2016 рік Airbnb була присутня у 191 країні, кількість пропозицій заброньованих діб перевищила 125 мільйонів. 

Створена цінність компанії: зростання фінансових і нефінансових показників.

Інвестиції: у 2016 році компанія залучила 1 мільярд доларів інвестицій.

Оцінна вартість компанії зросла до 31 мільярда доларів.

Драйверами зростання вартості компанії є:

  1. Об’єм та зростання ринку готельних послуг.
    Ринок зростає в середньому на 5% щорічно, у 2019 році його об’єм склав 630 мільярдів доларів, доля компанії на ринку зросла з 2,5% у 2016 році до 6% у 2019 році.
  1. Кількість діб бронювання зросла в 1,5 раза у 2017 році в порівнянні з 2016, останні два роки приріст складає понад 30% щорічно. У 2019 році кількість заброньованих діб та кількість місць у секторі «вражень» сягнула 326,9 мільйона.
  2. Об’єм доходів компанії.

З 2016 по 2019 роки доходи компанії щорічно зростали на 1 мільярд доларів з 1,6 у 2016 році до 4,8 мільярда доларів у 2019 році.

IPO Airbnb

У 2019 році засновники почали підготовку компанії до виходу на IPO, а 16 листопада 2020 року подали заявку на розміщення своїх акцій у SEC — Комісію з цінних паперів та бірж США.

Ознайомитися з проспектом емісії можна на сайті Комісії, де публікуються фінансові й нефінансові показники діяльності компанії за останні 5 років та плани менеджменту щодо розвитку бізнесу.

Як і більшість молодих компаній, що працюють на ринку спільного споживання та швидко зростають, Airbnb поки що не отримує прибутків. Значні кошти компанія вкладає в розбудову бізнесу, маркетинг і рекламу, підтримку господарів.

З масштабуванням бізнесу слід очікувати скорочення питомої ваги загальних та адміністративних витрат, а також зменшення витрат на розвиток продукту після формування якісно виваженого сервісу.

У 2019 році вартість компанії за деякими оцінками складала близько 42 мільярдів доларів. Але у зв’язку з пандемією коронавірусу, різким спадом туризму та попиту на короткотермінову оренду, доходи компанії значно скоротилися.

Оцінна вартість компанії впала до 18 мільярдів доларів наприкінці першого кварталу 2020 року, але знову зросла до 30 мільярдів на фоні гарних новин щодо приросту кількості бронювань та доходів у третьому кварталі 2020 року.

Найближчі конкуренти Airbnb — компанії Booking.com та Expedia — за 9 місяців 2020 року втратили понад 50% доходів у порівнянні з 2019 роком, тоді як дохід Airbnb скоротився на значно менші 32%.

Як показали підсумки торгів декількох днів після первинного розміщення акцій компанії, Airbnb більш ніж виправдовує очікування не тільки своїх клієнтів, але й інвесторів. Вартість однієї акції компанії зросла з 68 до 150-165 доларів, а капіталізація досягла 90-100 мільярдів доларів.

Статтю ґрунтовано на книжці Лея Ґаллагер «Історія Airbnb» («The Airbnb Story: How Three Ordinary Guys Disrupted an Industry, Made Billions . . . and Created Plenty of Controversy» by Leigh Gallagher)

Щоб продовжити вивчення теми, читайте далі: Почути головне: 8 порад як оцінити цінності топкандидата