Як лідерам зміцнити свій вплив

Дослідження доцента Бізнес-школи INSEAD Генріка Бресмана та професорки Школи менеджменту Слоана в МІТ (MIT Sloan) Дебори Анкони про лідерство в бізнесі підтвердило, що успішні лідери не мусять знати все на світі, вони повинні мати команду, на яку можна опертися.

Важливість розподіленого лідерства

Власники провідної мережі супермаркетів в одній із країн Східної Європи переймалися, що їхні продажі знизяться, бо на ринок ось-ось вийде гігант-дискаунтер Lidl. Тому в компанії вирішили провести експеримент, мета якого — знизити витрати, пов’язані з плинністю кадрів, а отже, поліпшити якість і продуктивність праці.

Директори деяких мережевих магазинів отримали листи від топменеджерів із проханням вирішити проблему плинності кадрів, яка становила 90 %. Це спрацювало: через три квартали щомісячний відсоток звільнених скоротився на 20-30 %.

Однак, як не дивно, цей результат не вплинув на головну метрику компанії — продажі. Пізніше стало зрозуміло чому: під час експерименту директори приділяли більше уваги кадровим проблемам і менше працювали з клієнтами та стежили за товарообігом.

Звичайно, фінансово компанія компенсувала це, адже знизились витрати на набір і навчання персоналу. Але загалом підсумок експерименту здивував: одному директорові складно (може, навіть неможливо) вирішувати всі справи однаково добре. І тому організації з розподіленим лідерством більш інноваційні та легше адаптовуються до мінливих умов


Читайте Нотатки СЕО в Telegram

Лідерам варто орієнтуватись на людей чи на завдання?

Марк Фрізора, керівник казино Caesars Entertainment, якось сказав про свою роботу: «Як тільки ви відведете погляд від готівки, клієнтів або співробітників — все пропаде». Його найняли в 2015 році, через два дні після того, як власники казино оголосили про банкрутство. Упродовж перших трьох місяців Фрізора відвідав 27 казино Caesars і попросив співробітників дати рекомендації щодо відновлення бізнесу.

Він наголошував, наскільки важливо не позбуватися рядових співробітників: вони — джерело збагачення, вони розуміються на вашому бізнесі. Фрізора — приклад лідера, який дуже добре знаходить спільну мову з працівниками.

Ефективність у роботі з людьми — один із двох основних способів впливу. Лідери, орієнтовані на людей, найефективніші в мотивуванні членів команди. Вони знають, як надихнути працівників на нові виклики та звершення. Вони вправно вибудовують довіру між людьми, що сприяє задоволенню співробітників. Цю навичку необхідно доповнювати навичкою управління фінансами, вважав Фрізора. Через два роки казино Caesars звелося на ноги.

Ще один приклад — Чак Роббінс, керівник Cisco. Його вважають зразком цілеспрямованості. Коли Чака запитали, завдяки чому він отримав роботу в технологічному гіганті, він назвав здатність «об’єднати стратегію з умінням ефективно виконувати завдання», свою наукову діяльність і глибоке розуміння принципів роботи мережевого устаткування.

Звичайно, Роббінс також усвідомлює важливість команди. Саме тому одним із його пріоритетів як нового керівника було «відфільтрувати пасивно-агресивну поведінку» людей, які «кивають головою на нарадах, а потім нічого не роблять». Після інтенсивної реорганізації не всі залишились на тій посаді, яку обіймали до приходу Роббінса.

Ефективність виконання завдань — другий головний спосіб лідерського впливу. Люди, які володіють цією навичкою, сконцентровані на досягненні мети й задоволенні потреб стейкхолдерів. Такі лідери вважають своїм обов’язком забезпечити фінансовий розвиток бізнесу.

Успішний лідер має розуміти, що саме йому вдається найкраще: робота з людьми чи контролювання прибутків і витрат.

Розвінчання міфу про непогрішного лідера

Важливе уточнення: щоб досягти успіху, ефективний лідер повинен і знаходити спільну мову з командою, і розумітися на питаннях прибутків та витрат. Однак під час стресу він може не впоратися з тим, що йому вдається гірше. 

Велика відповідальність вимагає великого самоусвідомлення, і топменеджери повинні добре розуміти свої переваги та недоліки. Тільки так надалі можна знайти людей, які доповнили б їхні вміння. Саме тому автори дослідження випрацювали «x360» — потужний інструмент, який дасть лідерові змогу виявити його сильні та слабкі місця, зрозуміти, який саме внесок він робить у компанію, дізнатися, як його сприймає оточення, а отже, зміцнити свій вплив.

Також «x360» допоможе лідеру знайти людей, чиї риси характеру, набір навичок і стиль роботи найкраще доповнюють його індивідуальні особливості.

У той час як більшість топменеджерів глибоко переконані, що неможливо знати відповіді на всі запитання, є і такі, які свято вірять, що вони зобов’язані бути героями та знати все. Однак правда в тому, що всі ми — недосконалі лідери. Автори дослідження діляться тим, що часто спостерігають, яке полегшення відчувають учасники, пройшовши «x360», коли відверто обговорюють міф про непогрішного лідера.

Лідерам має бути комфортно визнавати свої обмеження. Сконцентроване лідерство працювало довго, але найвпливовіші лідери майбутнього — це ті особистості, які можуть опертися на таланти своїх колег-співкерівників.


Приєднуйтеся до закритої facebook-групи управлінців