Як правильно перезапустити компанію після карантину

Андрій Журбін
Андрій Журбінhttps://www.develor.com.ua/
бізнес-тренер, консультант, коуч DEVELOR UKRAINE 15+ років в управлінні командами маркетингу та продажів, глобальними проєктами із втілення змін та навчання у понад 20 країнах світу

«Как сказал один мальчик, случайно бывший при этом,
Отныне все мы будем не те».
Борис Гребенщиков, «Капитан Воронин»

Із неминучим закінченням періоду карантину-ізоляції-обмежень перед кожним керівником невблаганно постає питання: як повернути компанію / підрозділ / команду до повноцінного робочого стану?

Перш ніж відповідати на це питання, необхідно чітко усвідомити, що:

  1. Світ змінився і ніколи вже не буде таким, як раніше.
  2. Повернутися до докарантинних практик і залишитися ефективними — неможливо!

Зміни відбулися різні. У зовнішньому середовищі — у багатьох галузях істотно змінилися канали продажів, методи просування продуктів і послуг. У внутрішньому — стало менше прямого людського контакту, що ускладнює взаємодію як всередині компанії, так і з зовнішніми партнерами; відчувається необхідність перегляду бізнес-процесів.

Є й позитив: співробітники виявилися більш відповідальними, ніж ми очікували, і довели свою здатність ефективно працювати дистанційно; з’явилися можливості скорочення витрат через економію на офісах тощо.

Хочемо ми того чи ні, але чимало змін залишаться з нами назавжди. Тому вдавати, що все повертається до минулого стану, і продовжувати робити все те, що ми робили пів року тому, — не варіант.

Якщо людині довелося перенести складний перелом ноги, то після зняття гіпсу вона не може просто взяти та побігти — необхідний тривалий період реабілітації, щоб повернути суглобам і м’язам колишню функціональність, а якихось речей, можливо, потрібно буде вчитися заново.

Те, що ми всі зараз переживаємо, — це не повернення до «старих добрих часів», це — нова реальність!

Як поводяться компанії в цій новій реальності? Більшість зазнає труднощів: вони втрачають орієнтацію і їм важко сфокусуватися. Як результат, найчастіше вони діють несвідомо, покладаючись на попередній досвід. Старі підходи не спрацьовують, і вони продовжують рухатися методом проб і помилок.

Щоб допомогти компаніям зорієнтуватися і обрати правильний шлях у цій непростій ситуації, ми розробили досить простий і водночас дієвий інструмент — DEVELOR Restart Navigator.

Суть цього інструменту така: щоб успішно запустити компанію в посткарантинному світі, необхідно проаналізувати поточний стан, спланувати та здійснити дії за п’ятьма основними напрямами:

  • візія та стратегія компанії;    
  • лідерство;
  • комунікація і взаємодія;      
  • мотивація і залученість; 
  • COVID-безпека.

Своєю мінливістю і непередбачуваністю наша нинішня ситуація нагадує океан. Маю таку асоціацію, бо в дуже далекому минулому я був офіцером військово-морського флоту. Тому розгляньмо кожен із цих напрямів докладніше, використовуючи аналогію з військовим кораблем.

1. Візія та стратегія компанії

Візія компанії — це свого роду магнітний полюс, який визначає всі інші дії. Стратегія — ваш курс на досягнення візії. «Якщо ти не знаєш, куди хочеш потрапити — тоді все одно, куди йти», — казав Чеширський Кіт. Рекомендую дотримуватися чіткої послідовності дій:

Проаналізувати та зафіксувати всі зміни в бізнес-середовищі, що відбулися за час карантину.      

Це можна здійснити з використанням різноманітних інструментів (таких як PESTLE, 5 сил Портера, SWOT і т.д.), власними силами або за допомогою сторонніх фахівців.

Проаналізувати вплив цих змін на теперішні візію і стратегію компанії; при необхідності — змінити / адаптувати візію і стратегію.      

А ось для ревізії і адаптації стратегії я б однозначно рекомендував залучати зовнішніх консультантів.

По-перше, обговорення стратегії часто виливається в бурхливі дискусії, і досвідчений модератор допоможе зберегти конструктивність. А по-друге (і це головне!), присутність незалежної особи, що ставить гострі та часом дуже незручні запитання, допоможе уникнути спокуси знаходити в зміненому середовищі виправдання для наявних підходів замість пошуку нових оптимальних рішень.

Організувати та здійснити комунікаційну кампанію, в результаті якої співробітники:      

  • a) дізнаються про зміну візії та стратегії;     
  • б) зрозуміють причини та суть цих змін;      
  • в) сприймуть ці зміни та будуть усвідомлено їх підтримувати.      

Не можна забувати, що правильна стратегія забезпечує лише 10% успіху, а решта 90% — тим, як ця стратегія втілюється. Один із полководців минулого говорив: «Кожен солдат повинен розуміти свій маневр».

Тому, якщо ви не хочете, аби ваша чудова стратегія залишилася такою лише на папері, не шкодуйте часу на комунікацію: регулярно, докладно і доступно пояснюйте співробітникам суть змін, що відбуваються, — і ваш екіпаж вас не підведе.


Приєднуйтеся до закритої facebook-групи управлінців

2. Лідерство

Однак капітан не може особисто давати накази всім матросам, особливо якщо корабель великий, тому такою важливою є роль офіцерського корпусу. Ефективне та адаптоване лідерство — ще одна неодмінна умова безболісного виходу в нову реальність.

Подивіться критично на керівників усіх рівнів у своїй компанії.

  • Як вони повинні поводитися в умовах, що змінилися?      
  • Чи здатні вони швидко реагувати та ефективно адаптуватися?      
  • Які необхідні знання та навички у них є?      
  • Яких знань і навичок їм не вистачає?      
  • Які «лідерські рутини» можуть допомогти командам зберігати та нарощувати продуктивність?      
  • Чи здатні ваші лідери здійснювати ці рутини?      
  • Яку підтримку вони отримують від компанії?      

Відповіді на всі ці запитання допоможуть вам скласти план коротко- і довготермінових дій з розвитку і зміцнення інституту лідерства в організації, що максимально відповідатиме умовам нового середовища.

Щодо практичних інструментів — рекомендую Операційну Модель Лідера (Leadership Operating Model, LOM).

LOM по суті виконує ту ж роль, що й Корабельний Статут — описує і регламентує всі регулярні дії, або рутини (в цьому випадку — керівника). LOM допомагає забезпечити безперервність і ефективність процесів управління й ухвалення рішень та пов’язаної з ними комунікації.

Переоцінити важливість цього інструмента складно і в спокійні часи, а в нинішні турбулентні — тим більше. Тому, якщо у вашій компанії такого інструмента немає, його необхідно розробити (з урахуванням специфіки різних рівнів менеджменту) і впровадити, тобто навчити всіх керівників ним користуватися (за допомогою тренінгу та подальшого коучингу).

Розвинути компетенції, необхідні лідерам для роботи в умовах перезапуску, допоможуть різні навчальні програми. Я б звернув особливу увагу на розвиток навичок ухвалення рішень в умовах VUCA і навичок адаптивного лідерства. Ці навички допоможуть керівникам усіх ланок бути гнучкими та підтримувати ефективність своїх команд на високому рівні.

3. Комунікація і взаємодія

Ніщо в сучасному світі — чи то бойовий корабель, чи комерційна або інша організація — не може існувати без чіткої й налагодженої системи комунікації, покликаної забезпечити ефективну взаємодію. У новій реальності, де зв’язок порушений, значення цих факторів лише зростає.

Тому, готуючись до перезапуску, важливо знайти наявні та потенційні «вузькі місця», чесно і відверто відповівши на такі запитання:

  • Наскільки ефективна (чітка, регулярна, своєчасна) комунікація у вашій організації (зверху вниз, знизу вгору, всередині команд і підрозділів, на рівні топменеджменту)?      
  • Як відбувається управління дистанційними та змішаними командами? Чи є для цього чітко визначені канали комунікації та відповідні рутини? Наскільки вони ефективні?      
  • Наскільки ваші співробітники готові комунікувати та взаємодіяти у змішаних командах? Яку підтримку від компанії вони отримують?      

Для глибокої діагностики й опрацювання комунікації та взаємодії існують прекрасні інструменти, зокрема такі:

● «Соціокарти команди» — дозволяють аналізувати комунікацію всередині команди;

● «Дисфункції команди» (по П. Ленсіоні) — інструмент глибинного аналізу факторів успішності команди (таких як довіра, готовність до конструктивних конфліктів, спільність цілей тощо); зазвичай застосовується для критично важливих команд — як топменеджмент або управлінські групи стратегічних функцій (наприклад, продажі).      

Оскільки левова частка комунікації відтепер і навіки буде відбуватися в онлайні, необхідно виробити відповідні правила комунікації (наприклад, правила поведінки учасників онлайнових нарад, Netiquet) і ознайомити з ними співробітників.

Окрему увагу варто приділити навчанню керівників правил, методів і технік проведення ефективних онлайн нарад.


Читайте Нотатки СЕО в Telegram

4. Мотивація і залученість

Отже, екіпаж вашого бойового корабля знає бойове завдання, офіцерський склад належним чином підготовлений, комунікація налагоджена. Саме час замислитися про підтримку бойового духу екіпажу, тобто про мотивацію та залученість.

  • Як нинішня ситуація відобразилася на досвіді співробітника (Employee Experience) у вашій організації?      
  • Що ви знаєте про теперішній емоційний стан ваших співробітників? Наскільки актуальна ця інформація? Як ви її використовуєте?      
  • Що конкретно ви як організація робите в поточній ситуації для підтримки мотивації та залучення працівників на високому рівні?      
  • Чи здатні ваші лідери надихати та залучати співробітників в поточних умовах?      
  • Яку підтримку від компанії вони отримують?      

Ось далеко не повний перелік питань, над якими варто замислитися.

Критично важливо тут «тримати руку на пульсі». Перевірені традиційні інструменти (такі, як різноманітні Engagement Surveys) мають один суттєвий недолік — їх зазвичай проводять раз на рік, а обробка результатів триває менше місяця. Це занадто рідко і дуже довго.

Нині з’явилися простіші, зручніші та оперативніші інструменти — наприклад, Happy At Work. Цей онлайновий інструмент дозволяє заміряти «температуру» в будь-якому за чисельністю колективі кожного тижня та дозволяє швидко реагувати на зміну робочого клімату.

Однак мати інформацію — недостатньо. Ще потрібно, аби керівники всіх ланок були відповідно навчені, оскільки саме вони створюють (або руйнують) умови для мотивації та залучення у своїх командах.

5. COVID-безпека

І наостанок — важливо пам’ятати, з чого все почалося. Нинішню ситуацію спровокував вірус COVID-19, і він нікуди не подівся, пандемія триває. Поява в колективі одного інфікованого може призвести до зараження інших співробітників.

Чи готові ви ризикнути й втратити на деякий час, наприклад, увесь фінансовий відділ своєї компанії?

Щоб відновити роботу підприємств, необхідно продумати, розробити, прийняти та довести до відома всіх співробітників спеціальні принципи, заходи та протоколи, що дозволяють забезпечити COVID-безпеку, тобто нерозповсюдження вірусу в робочих умовах.

Найважливіше та водночас найскладніше — сформувати у співробітників усвідомлене і неформальне ставлення до цих заходів. І в розв’язанні цієї задачі значна роль знову належить керівникам усіх рівнів.

Тому я рекомендую проводити спеціальні навчальні програми з COVID-безпеки як для співробітників, так і окремо для керівників.

І наостанок напутнє слово вашому кораблеві: не бійтесь змінюватись, вкладайте в розвиток свого екіпажу та ретельно готуйте командний склад усіх рівнів до нових викликів.

Стратегія, Комунікація, Лідерство, Мотивація та Безпека – це ті маяки, що дозволять вам успішно маневрувати в буремному морі світу VUCA.

Стати автором блогу Executives

CEO Club Ukraine

закритий бізнес-клуб
для ceo та власників