Як знайти коуча для своєї організації

Андрій Солдатенко
Field Force Manager «Richter Gedeon Nrt»

Останніми роками в Україні все більше організацій вдаються до послуг коуча, щоб розв’язати різноманітні завдання. Тим часом у всьому світі коучинг в організаціях, так званий бізнесовий і executive-коучинг, популярний не одне десятиріччя. 

Ерік Шмідт у своїх книжці «Коуч на трильйон доларів» («Trillion Dollar Coach: The Leadership Playbook of Silicon Valley’s Bill Campbell», Eric Schmidt) пише, що своїм успіхом Google, Amazon і багато інших компаній Кремнієвої долини зобов’язані саме роботі з Біллом Кемпбеллом, який був коучем Стіва Джобса, Сергія Бріна, Ларрі Пейджа, Сундара Пічаї з Google, віцепрезидента Ела Ґора та десятків інших знаних людей. Шмідт, пропрацювавши CEO Google 16 років, щонеділі (!) від 2001 року й упродовж 15 років (!) зустрічався і працював із Біллом Кемпбеллом.

У попередній статті ми розглядали вигоди від впровадження коучингу в організації. На що варто звернути увагу, якщо ви готові знайти коуча для своєї організації? Я постараюся описати важливі моменти та розташувати їх за пріоритетністю.

Освіта

Сьогодні коучинг – це професія, яка має певні стандарти і навчання, і роботи. Коучингу навчає безліч відомих світових навчальних установ, наприклад, Каліфорнійський університет.

Проблема в тому, що є безліч людей, які називають себе «коучами», але такими не є. Найчастіше вони намагаються продати свій досвід і називають консалтинг «коучингом». Але ж ви не підете лікуватись до людини без медичного диплома, навіть якщо вона прочитала багато книжок і, можливо, комусь допомогла?

У нашій країні найбільшого поширення набули дві коучингові організації: EMCC та ICF. Обидві мають свої чіткі стандарти навчання, у яких прописано обов’язкову кількість лекцій і коуч-сесій, проведених під час навчання, а також стандартизовані екзамени наприкінці навчання.

Кожна організація має свій етичний кодекс, що регламентує правила проведення сесій і взаємодії з клієнтами. Правила цих кодексів дуже схожі і стосуються порядку проведення сесій, підписання контракту, нерозголошення таємниці тощо.

Тому насамперед необхідно запитати вашого потенційного коуча:

  • Де навчався коучингу?
  • Сертифікат якої організації отримав?

Якщо відповіді на ці запитання вас влаштовують, то можна спілкуватися далі.

Відгуки клієнтів

Якщо коуч проводить не першу свою сесію, то він чи вона повинен(нна) мати відгуки клієнтів. Попросіть його чи її надати ці відгуки. Попросіть контакти та дозвіл зв’язатися з його чи її клієнтами.

У бізнесовому коучингу результати легко перевести в цифри. Запитайте в колишніх клієнтів, як змінилися результати їхніх бізнесів у цифрах після проведення сесій. Якщо зміни справді суттєві, для вас це дуже хороший знак.

Досвід

Я свідомо відокремлюю відгуки клієнтів та досвід і ставлю відгуки вище від досвіду. Людина може працювати багато років, але не може похвалитися значущими результатами своєї роботи.

Водночас, що більший досвід, то більша ймовірність того, що ви зможете вирішити ваш запит ефективніше, витративши менше часу.

Чи звертатися до коуча, якщо він малодосвідчений або взагалі не має досвіду? Вирішуєте ви. Врешті в кожного хірурга був перший пацієнт. Коучинг хороший тим, що ви не ризикуєте нічим, окрім часу. Однак можете добре зекономити бюджет (а питання ціноутворення в коучингу ми обговоримо нижче).

Акредитація

В ICF є три рівні акредитації: ACC, PCC, MCC. Навіть мінімальний рівень потребує 60 годин навчання на програмах, що акредитувала ICF (ICF-accredited Coach Training Program (ACTP)), 100 годин практики з клієнтами, 10 годин участі в менторінгу як клієнт, а відтак необхідно скласти іспит.

В інших коучингових організаціях – подібні вимоги до акредитації.

Таким чином акредитація гарантує вам наявність знань і досвіду в коуча. Проблема лише в тому, що не кожний хороший коуч готовий зв’язуватися з бюрократичною тяганиною акредитації. Тому якщо вона є – це добре. Якщо нема – теж не страшно.


Приєднуйтеся до закритої facebook-групи управлінців

Особиста зустріч

Можливо, цей пункт потрібно було поставити першим. У коучингу дуже важлива власне «хімія», що виникає між коучем і клієнтом. Це взаєморозуміння на рівні відчуттів. Хороший коуч повинен виводити ваше усвідомлення та мислення на новий рівень, і ця здатність не завжди пов’язана з досвідом чи подібними раціональними речами. 

Коучинг – довготривалий процес, особливо в бізнесі. Згадайте приклад Білла Кемпбелла й Еріка Шмідта, про яких ми згадували на початку статті. Все-таки потрібен час, щоб впровадити визначені зміни.

Тому обов’язково попросіть про зустріч перед тим, як ухвалите рішення про початок роботи, проведіть стратегічну сесію, запросіть на неї всіх працівників, які братимуть участь у коучингу.

І якщо вам складно контактувати з коучем, нема взаєморозуміння і довіри до нього, то краще відмовтеся від співпраці, попри досвід, відгуки й акредитації.

Вартість

Вартість може дуже коливатися і залежить від абсолютно різних умов.

На жаль, я не знайшов досліджень щодо України, але є дослідження вартості коучингу в Росії. Згідно з ним, середня вартість однієї сесії в executive-коучингу становить 400–500 $, у бізнесовому коучингу – 200–300 $ і в лайф-коучингу – 150 $. Середня кількість сесій, на яку укладають контракт у бізнесовому та executive-коучингу, – 8.

Припускаю, що в нас це буде трохи дешевше. Однак враховуючи бурхливий розвиток онлайн-формату, ціни в різних країнах будуть вирівнюватись.

Якщо ви велика компанія з таким самим солідним бюджетом – звертайтесь до перевірених спеціалістів.

Якщо ви стартап або невелика компанія, яка не має значного бюджету на розвиток співробітників – зверніться до коучів-початківців. Люди з радістю вам допоможуть за відносно невеликий гонорар і можливість отримати хороший відгук та рекомендації від вас.

А для вас ROI від знайдених рішень можуть багаторазово перекрити фінансові витрати на коучинг.

У будь-якому разі коучинг – це вже не щось нове, а метод, який добре себе зарекомендував і який важливо на тому чи іншому етапі впроваджувати в кожній сучасній компанії.

Щоб продовжити вивчення теми, читайте далі: Почути головне: 8 порад як оцінити цінності топкандидата