Запитання до працівника: як отримати якісний фідбек про робоче середовище?

Одним із головних трендів в управлінні персоналом згідно з Deloitte Global Human Capital Trends survey 2021 є впровадження програм добробуту (well-being) працівників у стратегію компанії та моделювання нових підходів до роботи. За даними звіту великі роботодавці в США витрачали в середньому 3,6 млн доларів (762 долари на одного працівника) на програми добробуту у 2019 році. Та чи завжди є потреба у високовартісних програмах добробуту? У період пандемії та віддаленої роботи найбільшою проблемою для працівників стало відчуття своєї непомітності та сильна потреба у визнанні їхньої роботи менеджерами. Чудовий інструмент, який допоможе підвищити рівень довіри між керівником і підлеглим, дасть працівнику можливість відчути себе потрібним і залученим — це прості запитання. Ідеться не про загальнокомпанійські програми надання зворотного зв’язку, як 360° чи EPS, до яких так звикли компанії, а про якісне спілкування та побудову довгострокових стосунків між менеджером та працівником.

Ось 13 запитань від Девіда Хасселла, генерального директора 15Five, які можна поставити в ході приватної розмови з працівниками, щоб покращити стосунки та мотивувати їх до зростання та розвитку. Більшість із них актуальні для щотижневих зустрічей чи ситуативних розмов, деякі для піврічних чи річних зустрічей. Проте це вже на розсуд управлінця й залежить від потреби компанії тримати руку на пульсі якості робочого середовища для команди.

З чим тобі потрібна допомога?

Це запитання наводить фокус на цілі: звертає увагу на те, що людина робить сьогодні, водночас тримаючи в полі зору найближче майбутнє. Заохочуйте працівників ставити невеликі, вимірювані цілі на близьке майбутнє, які згодом стануть частиною загальної картини, забезпечать довгострокове зростання. Запитуйте, як ви можете їм допомогти й обов’язково відстежуйте їхній прогрес.

Чи є у нас якісь процеси, які здаються тобі неефективними? Як ми можемо їх покращити?

Дозволяючи працівникам говорити про процеси, ми підтримуємо їхнє зацікавлення та змушуємо їх повсякчас думати про те, що можна покращити — а від цього виграють усі. Коли люди отримують право голосу, ми отримуємо можливість почути рішення, які могли випустити з уваги.

Чи є у твоїй роботі щось, із чим у тебе виникають труднощі або затримки?

Якась дріб’язкова річ може мати величезний вплив на те, як працівник виконує свої завдання. Іноді все дуже просто — шум в офісі чи технічні труднощі, іноді складніше — коли йдеться про культуру або стосунки з людьми. Можливо, за якийсь час працівники самі все владнають і не стануть просити про допомогу, та такий підхід зашкодить їхньому моральному духу. Виділивши час, щоб дізнатися їхню думку, ви покажете, що готові допомогти з подоланням цих перешкод, адже так ви поліпшите робоче середовище для всіх.

Чи бувало на останніх зустрічах команди так, що тобі не вдалося поділитися своїми думками? Можливо, зараз буде зручно поділитися ними?

Це запитання дозволяє працівникам проявити приховані таланти. Пильнуйте також, щоби члени команди на зустрічах не перекрикували одне одного. Якщо ви зауважили таке явище, втрутьтеся, скажіть: «Ой, [ім’я], я проґавив те, що ти щойно сказав(-ла)», — і дайте людині висловитися.

Чи зрозумілі для тебе завдання, які ти виконуєш, та очікування від тебе на твоїй посаді? Якщо ні, то які аспекти тобі незрозумілі?

Якщо працівники не розуміють обсягу своїх обов’язків або навіщо виконувати те чи інше завдання, їм важче відчувати себе частиною команди та робити свій внесок. Працівник повинен мати відповіді на запитання, що саме він робить і навіщо, а також розуміти, яких цілей компанії та команди він допомагає досягти. Не забувайте обговорювати цю тему, особливо коли все навколо швидко змінюється, а посади й обов’язки стають іншими.

Якщо проаналізувати тиждень / місяць / квартал, що минув, чи є щось, що можна було б зробити краще?

Виділяти час для роздумів після довгого тижня багатозадачності, зустрічей, розгрібання вхідних листів і гасіння пожеж може бути складно. Заохочуйте працівників наприкінці кожного тижня писати свої думки в спеціальному робочому чаті (і самі робіть так само) — і побачите перешкоди, що не дають вашій команді оптимізувати робочий процес.

Що надихає тебе день за днем досягати успіху?

Це відкрите запитання дасть вашим працівникам змогу розповісти про те, як вони бачать успіх. Поспілкуйтеся про це, щоб краще пізнати своїх колег і дізнатися, чого вони прагнуть. Так ви зрозумієте важливість пошуку людей або можливостей, завдяки яким ваші працівники досягнуть успіху у своїй роботі.

Яка частина твоєї роботи найбільш значуща для тебе та для компанії?

Аналітик Ден Пінк провів багато досліджень і визначив, що людей мотивують автономія, майстерність та мета. Це запитання спрямовує увагу працівника на те, що в його роботі є найбільш значущим, тим самим підвищуючи мотивацію до роботи. Відповідь на це запитання має вирішальне значення для ефективного управління кожним із працівників.

Оціни свою впевненість у майбутньому за шкалою від 1 до 10. Обґрунтуй свою оцінку.

Коли члени вашої команди впевнено дивляться в майбутнє, вони знаходять найкращі рішення, а їхнє позитивне ставлення допомагає вибудувати робочу культуру з високою продуктивністю та низькою плинністю кадрів. Донесіть людям, що нормально іноді мати важкий день і що кожен проходить через власні труднощі. Важливо, щоб ваші працівники були певні в майбутньому компанії та вашій здатності повести їх у правильному керунку.

Коли твоя робота приносить тобі найбільше радості?

Запитуйте це після важкого чи напруженого тижня, адже саме тоді люди найбільше потребують нагадування, що у співпраці з колегами вони мають і приємні моменти. Якщо ви почули відповідь «ніколи», варто нагадати людям про важливість відпочинку та дізнатися, що заважає їм отримувати задоволення від роботи.

Якій із цінностей компанії ми, на твою думку, приділяємо замало уваги?

Цінності організації — це компас, яким керуються окремі працівники, тож це запитання допомагає тримати курс на зростання. Дозвольте працівникам взяти на себе відповідальність за власний ріст — і вони докладатимуться до збереження цінностей, які вважають найважливішими.

З ким у компанії тобі хотілося б познайомитися ближче?

Звісно, іноді людині треба зосередитися, і найкраще це зробити, сидячи за робочим столом у навушниках. Та не менш важливо встановити міцний зв’язок із колегами, щоб мати справжню сильну команду.

Які 5-10 якостей, на твою думку, могли би доповнити та урізноманітнити нашу команду?

Пошук кандидата, який міг би виконати роботу — уже завдання не з простих, але ще важливіше, мабуть, знайти людину, яка могла би збагатити колектив своїм унікальним баченням. Наймаючи людину, що вписалася б у корпоративну культуру компанії, ми зазвичай шукаємо в ній якостей, які вже маємо в команді. Але шукаючи чогось інакшого, можна розширити спектр якостей та вмінь колективу.

Ознайомившись із 13 запитаннями, ви могли б подумати, що вам знадобиться багато часу, щоб усі їх поставити працівнику та обговорити відповіді, а у вас його дуже мало й він цінний. Звісно, є запитання, які спрямовані на далеку перспективу, а є ситуативні. Та насправді ви можете вибирати для себе ті, які найбільш доречні для вас на цьому етапі розвитку компанії й ставити їх без особливої підготовки чи назначеної заздалегідь зустрічі. Навіть одне запитання, вчасно поставлене колезі, покаже ваше бажання будувати стосунки.