Збирайте й аналізуйте дані

Публікуємо уривок з нової книжки Девіда Роуена «Non-bullshit innovation. Радикальні ідеї від найпотужніших інтелектуалів світу», яка вийшла у видавництві Баланс Бізнес Букс. Перекладачка: Наталя Палій.

Китайські поштарі вибудовують пошуковик для роздрібної торгівлі

Власниця універмагу Лоу Вернер розповідає: «Спершу, коли ми відкрилися, бізнес ішов добре, бо люди нечасто їздили до міста на закупи. Але останніми роками стало значно важче. Є [інтернет-магазин] Taobao. Десь з 2014 року люди розібралися, як  купувати через інтернет,  — діти їх  навчили. Потім з’явилися смартфони. Вони просто перестали купувати товари на щодень. Ми відчули цю проблему на собі: до магазину приходили лише старі. Якби ми не змінилися, інтернет би нас просто знищив». 

А тоді в липні 2015 року місцевий поштар запропонував перетворити звичайний магазин Лоу на самостійний хаб електронної торгівлі з підключенням до глобальної мережі, який працює на основі даних і  реагує в  режимі реального часу. За допомогою поштаря вона підключила касовий термінал з лазерним сканером, принтер для фіскальних чеків і  цифрові ваги до  лептопа Asus, розміщеного між роутером, касовим апаратом і стаціонарним телефоном, над якими височіють стоси пачок західних і  китайських цигарок. Тепер щоразу, як клієнт платить за грейпфрутовий сік Funkid чи мило Hazelive, ці покупки негайно відображаються в центральній базі даних. Вона прив’язана і до власника магазину, і до конкретного покупця, на чию членську картку потім нараховуються бали в рамках програми лояльності, які можна списати на  купівлю чорничного соку чи  рисового вина.

На навісі магазину над червоним ліхтарем поруч із червоним логотипом з вебадресою ule.com розміщено й логотип Пошти Китаю. Ось секрет амбітного експерименту в роздрібній торгівлі, який охопив цей сільський магазин і  використовує можливості даних для розширення бізнес-перспектив Пошти Китаю. Ule — це  швидкозростаюча національна мережа електронної торгівлі, заснована Поштою Китаю для отримання нових доходів у сільських регіонах країни. Пошта перетворює сотні тисяч сільських магазинів на кшталт крамниці Лоу Венер на  хаби національної мережі роздрібної торгівлі й  доставлення, пов’язані воєдино мільйонами поштарів. Але вона також використовує в  кожному магазині нові цифрові системи відстеження для точного визначення, що  саме купують споживачі по  всій країні в той чи  інший момент. 


Приєднуйтеся до закритої facebook-групи управлінців

Пошта Китаю дуже по-китайськи збирає величезні масиви статистики про здійснювані споживачами покупки, щоб безпрецедентно детально дослідити прагнення й  потреби покупців, — і  створює таким чином найбільшу базу даних роздрібної торгівлі в режимі реального часу. За законом Мура, вартість комп’ютерної обробки і зберігання даних, сенсорів і  підключення до  мережі продовжує падати. І це створило для традиційних офлайнових бізнесів можливість знайти прибуткові способи збирати й  продавати дані, які вони досі ігнорували.

Як операційний директор Ule, Юн розуміє, наскільки цінними будуть усі ці  дані. «Касові термінали  — це  лише початок, — пояснює він. — Належність до мережі перетворює кожен магазин на  віртуальний Walmart: вони можуть продавати, що  схочуть, навіть якщо цього товару немає в  магазині, перетворитися на  e-бізнес. До того ж, ми  збираємо дані про всі проведені в магазині транзакції, щоб допомогти власникам. Ми знаємо, кому і що вони продають, о якій порі та за якої погоди. Ми допомагаємо власникам вирішити, де виставляти продукти, щоб отримати максимум продажів».

Креативне застосування аналізу даних створює найрізноманітніші нові комерційні можливості. Бізнес, який має доступ до надійних даних і опрацьовує їх задля поліпшення процесу ухвалення рішень, може генерувати визначну нову цінність. 

Візьмімо для прикладу дані із супутників, доступ до яких дешевшає, бо стартапи з венчурним капіталом будують цілі комплекси наносупутників, які сканують Землю в режимі реального часу. Каліфорнійський стартап Orbital Insight, який отримав фінансування в розмірі 80 млн доларів, використовує спостереження із супутника, серед іншого, для підрахунку кількості машин під торговими центрами; він продає ці дані інвесторам як прогнозний показник зростання чи зниження споживчого попиту. Ізраїльська компанія Windward використовує супутники для відстеження 200 тисяч кораблів у океанах і виявлення незвичних моделей поводження; серед її клієнтів — розвідслужби й страховики. 


Читайте Нотатки CEO в Telegram

Але як традиційній аналоговій компанії запустити новий напрям бізнесу, в основу якого покладено роботу з даними? Коли ви вже визначили джерела даних, ось кілька секретів від управлінців, яких ми тут згадували. 

Діджиталізація нецифрового бізнесу часто вимагає нової структури, нового керівництва чи і того, й іншого разом. Ґідо Журе, головний технічний директор відділу нових технологій Cisco, пояснює, що на ранніх стадіях новим напрямам бізнесу потрібен внутрішній захист, їх треба тримати подалі від основного бізнесу, щоб домогтися успіху. Та щойно ці нові команди демонструють певний успіх, їх повертають до основного бізнесу і активно просувають. Як каже Журе, сприймайте цей процес як низку стадій, що формують зміни, — і будьте готові до високої імовірності провалу. 

Не можна, щоб здійснення трансформацій покладалося на одну людину. ABB, багатонаціональна корпорація, що працює в основному в галузі робототехніки, енергетики, важкого електрообладнання та технологій автоматизації, вдалася до такого підходу: призначила 200 поборників діджиталізації в усіх бізнес-підрозділах компанії; в ідеалі це мають бути люди, яким вже довіряють в організації.

Комунікація всередині компанії має бути рішучою й послідовною. «Усі комунікації головного офісу стосуються нашого цифрового проєкту, — пояснює Отто Прайс, заступник Журе. — Люди бачать, що все це має значення». 

Пропонуйте бюджетні стимули. Команди можуть опиратися змінам бізнес-моделі, які завдають шкоди короткостроковим цільовим показникам дохідності. ABB централізовано виділяє кошти для оплати нових потреб на кшталт хмарного хостингу; внутрішні експерименти компанія також фінансує на 50 % з бюджету головного офісу.

Плекаючи зміни, не нехтуйте гнучкими навичками. Будуйте неформальні мережі, визначайте і просувайте поборників змін, фокусуйтеся на побудові команди, щоб виявити прихильників діджиталізації.

Боріться з будь-якими проявами неприйняття чужих розробок. Щоб успішно діджиталізувати бізнес, знадобиться співпрацювати із зовнішніми партнерами. Ваш майбутній успіх криється в належності до ширшої екосистеми.

Докладніше про книжку Девіда Роуена «Non-bullshit innovation. Радикальні ідеї від найпотужніших інтелектуалів світу». Більшість компаній об’єднує одне – у відповідь на постійні технологічні зміни вони впроваджують інновації та відповідні реформи. Найчастіше все зводиться до автоматизації окремих бізнес-процесів, але глобально на роботу не впливає. Однак деякі рішення щодо діджиталізації виявляються геніальними, здатними повністю перебудувати процес. Щоб знайти їх, Девід здійснив 130 перельотів, зустрічався зі стартаперами, серед яких – засновники WhatsApp, LinkedIn, Google, Didi, Spotify, Xiaomi, Nest і Twitter.

Читати далі: Data protection officer. Нова роль у компаніях, які працюють із персональними даними